اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

از گندزدایی تا راه‌اندازی پویش‌های «مسافر نمی‌پذیریم» در روستاهای کردستان+فیلم و عکس

مردم روستاهای کردستان هر ساله در این ایام خود را برای استقبال از مهمانان نوروزی مهیا می‌کنند، اما با توجه به شیوع بیماری کرونا پویشی با عنوان «مسافر نمی‌پذیریم» از مردم عزیز کشور خواسته‌اند از مسافرت به روستای آنان خودداری کنند.

از گندزدایی تا راه‌اندازی پویش‌های «مسافر نمی‌پذیریم» در روستاهای کردستان+فیلم و عکس

خبرگزاری فارس استان کردستان/شیرین مرادی، ویروس کرونا نخستین‌بار در سال ۱۹۶۵ کشف شد و مطالعه روی آن به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.

کروناویروس بیماری جدیدی که با  نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی در استان هوبی چین شیوع پیدا کرد ویروسی که 10ها هزار نفر را در این کشور را مبتلا و جان هزاران تن را گرفت و بلاخره با تلاشی همگانی از سوی مردم و مسئولان به نحو قابل توجهی مهار شد تا جایکه بیمارستانی که در این راستا احداث شده بود با ترخیص آخرین بهبودیافتگان پاکسازی شد.

کروناویروس امروز به عنوان یکی از چالش‌های جدی جامعه بشری مطرح بوده و تلاش برای درمان آن در کشورهای مختلف در حال انجام است.

ورود کرونا ویروس به ایران در بهمن ماه امسال برای نخستین خود را در شهر قم نشان داد که طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کل مبتلایان به این بیماری در کشور به 9000 نفر افزایش یافته است.

همچنین تا ظهر امروز 2 هزار و 959 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 بهبود یافته و ترخیص شده‌اند ضمن اینکه مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به 354 مورد رسیده است.

تا ظهر امروز نیز شمار مبتلایان قطعی استان کردستان به کرونا به 87 نفر افزایش یافت، جدای از این تاکنون مرگ 6 نفر نیز در استان به دلیل این بیماری تائید شده است.

پیشگیری بهتر از درمان

کل ظرفیت تخت‌‌های بیمارستانی در کردستان 2500 تخت است که در شرایط عادی  پاسخگوی نیاز جمعیت یک‌میلیون و 600 هزار نفری مردم این استان است.

هشدارهای مکرر دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر رعایت اصول بهداشتی و دوری از تجمعات و همچنین ماندن در خانه بیانگر این موضوع است که مردم باید با آگاهی و حساسیت بیشتری به این موضوع توجه داشته باشند.

پیشگیری و قرنطینه خانگی بهترین راهکار برای مقابله با کروناویروس و قطع زنجیره ابتلا به این ویروس است، ویروسی که امروز همچون باتلاق افراد را در خود می‌بلعد.

آمار بالای بهبودیافتگان از این ویروس در سایه دستان مهربان کادر پزشکی و درمانی در کشور تا حدود زیادی التهاب در جامعه را کاهش داده است اما نباید آمار فوتی‌ها را نادیده گرفت.

هرچند براساس تحقیقات صورت گرفته کمتر از 3 درصد از جمعیت مبتلا به این ویروس امکان رهایی از مرگ را ندارند لذا که اگر جامعه مبتلا را این طیف به خود اختصاص دهد قطعا درصد مرگ و میرها بیشتر خواهد شد.

در خانه بمانید

امروز همه در برابر جان یکدیگر مسوولیت داریم، ناقل کرونا ویروس به دلیل دوران نهفته‌ای که این ویروس دارد بی‌خبر از ناقل بودن به راحتی این ویروس را به دیگران منتقل می‌کند اما خودقرنطینه‌گی می‌تواند موجب قطع این زنجیره و یا به حداقل رساندن آن در جامعه می‌شود.

پیشگیری در نقاط مختلف بسته به برنامه‌ریزی و همکاری همه جانبه دارد، براساس سرشماری سال 95 جمعیت استان کردستان یک‌میلیون و 603 هزار و 11 نفر است.

شهرنشینی در کردستان براساس آمارگیری نفوس و مسکن سال 95 به 71 درصد رسیده است که عواملی از جمله الحاق روستاهای حاشیه شهرها در آن دخیل بوده‌اند و براساس همین آمار 29 درصد از جمعیت این استان در روستاها زندگی می‌کنند.

بدون شک توجه به جمعیت روستایی در شرایطی که شیوع ویروس در شهرهایی که مردم کرونا را جدی نگرفته‌اند امری لازم و ضروری است.

ورود به روستا ممنوع!

مردم در روستاهای کردستان امروز برای مقابله با این ویروس که در جهان قربانی می‌گیرد عزم خود را جزم کرده و خبرهای خوبی از دل روستاهای این استان شنیده می‌شود.

در حالی که آمار مبتلایان به کووید 19 در شهرستان سقز رو به افزایش است و تاکنون 5 بیمار مبتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند، فرماندار سقز از نرسیدن این ویروس به روستاهای این شهرستان خبر داد و گفت: تا به امروز خوشبختانه هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونا در روستاهای این شهرستان نداشته‌ایم و امیدواریم با رعایت مردم در روستاها این روند همچنان ادامه داشته باشد.

کامیل کریمیان افزود: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان رو به افزایش است و در حال حاضر 29 نفر مشکوک به بیماری کرونا در این شهرستان بستری هستند.

تلاش جدی برای ارتقای حساسیت مردم به رعایت نکات بهداشتی

ابراهیم شریف‌پور مدیرکل امور روستایی و شورا‌های اسلامی استانداری کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر یک هزار و ۷۰۰ روستای داری سکنه در این استان وجود دارد که در یک‌هزار و ۲۰۰ روستای آن دهیاری فعال است.

وی افزود: با وجود اینکه برگزاری مراسم ختم و عروسی‌ها در روستا‌ها به نسبت گذشته کم‌رنگ شده است، اما برخی تجمعات از جمله شب‌نشینی‌ها و نماز جماعت در بسیاری از روستا‌ها کماکان مطابق معمول همیشه انجام می‌شود که ممکن است تهدید سلامت مردم باشد.

مدیرکل امور روستایی و شورا‌های اسلامی استانداری کردستان افزود: به منظور ارتقای حساسیت مردم ستاد پیشگیری را با همکاری دهیار، ماموستای روستا (امام جماعت)، بهورز روستا و اعضای شورای اسلامی در تمام روستا‌های دارای دهیاری استان تشکیل می‌شود.

وی تصریح کرد: کار تشکیل این ستاد‌ها در مرکز بخش‌ها، دهستان‌ها و روستا‌های بالای ۵۰۰ نفر جمعیت و روستا‌های حاشیه و نزدیک شهر‌ها فعالیت خود را در راستای آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی در خصوص ویروس کرونا شروع کرده است.

شریف‌پور اذعان داشت: این ستاد‌ها علاوه بر افزایش حساسیت مردم نسبت به رعایت نکات بهداشتی ارائه آموزش‌های غیر حضوری و پخش تراکت و پوستر برای جلوگیری از گسترش این بیماری در جوامع روستایی را در دستور کار دارند.

تشکیل ستاد مردمی مقابله با کرونا در روستاها

رئیس شورای اسلامی استان کردستان هم از تشکیل ستاد مردمی مقابله با ویروس کرونا در سطح روستاهای استان خبر داد و گفت: با بهره‌گیری از توان کارشناسان بهداشت شهرستان‌ها، افراد داری تجربه و غیره ستادهای مردمی پیشگیری از کرونا در سطح شهر و روستاهای استان تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

خلیل عزیزی گفت: در اکثر روستاهای کامیاران بهداشت روستا موظف شده 24 ساعته معابر عمومی سرویس بهداشتی و ماشین‌های مسافرکشی  را ضدعفونی و گندزدایی کند.

وی افزود: هیچ مورد ابتلا به کرونا تاکنون از سوی شورای روستاها گزارش نشده و در برخی شهرستان‌ها مانند کامیاران با هزینه خودیاری مردم تاکسی‌ها و سایر فضاهای عمومی و غیره به صورت روزانه ضدعفونی و گندزدایی می‌شوند.

وی توجه دولت به روستاها و اتخاذ تصمیمات لازم برای مقابله با شیوع ویروس کووید 19 به جامعه روستایی را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: بی‌توجهی به این بخش از سوی دولتمردان در استان قابل جبران نخواهد بود.

آگاه‌سازی مردم قبل از ورود کرونا به کشور

ماموستا جلال‌الدین احمدی امام جماعت روستای انجینه بانه هم در همین رابطه به خبرنگار فارس گفت: در این روستا و چند روستای اطراف با حساسیت خاصی از زمان شیوع کرونا ویروس در چین اقدامات پیشگیرانه و آگاه‌سازی به مردم در این روستا شروع شده است.

وی گفت: با هماهنگی امامان جماعت روستاهای اطراف سعی کرده‌ایم نماز جمعه‌ را قبل از شیوع این ویروس به داخل کشور و استان به موضوع اهمیت رعایت بهداشت و تاثیر آن در پیشگیری از شیوع این ویروس اختصاص دهیم.

وی گفت: از مردم خواستیم که نکات بهداشتی را به صورت جدی رعایت کنند و آموزش‌های لازم در این خصوص به اهالی روستا ارائه شد.

به گفته این ماموستای اهل سنت، برخی امکانات مورد نیاز مانند ماسک، مواد ضدعفونی و بهداشتی تا قبل از شیوع بیماری را از شهر بانه بر اساس نیاز جمعیت روستا تامین کرده‌ایم.

وی افزود: با وجود اینکه هیچ اثری از شیوع این ویروس در روستاهای ما وجود ندارد اما سعی کرده‌ایم خود قرنطینه‌گی داشته باشیم و حتی نماز جماعت را تعطیل کردیم و سعی شده از تردد کودکان در روستا جلوگیری شود.

بازار گرم کتاب‌ در این روزهای کرونایی

ماموستا احمدی اضافه کرد: با توجه به وجود کتابخانه در روستا، کتاب به اندازه کافی در اختیار کودکان قرار گرفته و در کنار بهره‌مندی از بستر آموزشی که به برکت وجود نظام مقدس جمهوری برای فرزندانمان در این روزهای سخت در خانه‌ها فراهم شده مطالعات غیر درسی نیز دارند و این مسئله زمینه بهره‌برداری از فرصت پیش آمده در خانه بودن را برای آنان فراهم کرده است.

امام جماعت روستای انجینه بانه گفت: از روزی که نخستین مورد ابتلا به کرونا ویروس در استان تایید شد تاکنون اجازه رفت و آمد به مردم روستا به خارج از محدوده روستا داده نشده و از بستگان خواسته‌ایم برای پیشگیری از این ویروس فعلا به روستا نیایند.

وی افزود: چند نفر نیز به عنوان مسئول خرید در روستا تعیین شده و این افراد با اصل مهم رعایت نکات بهداشتی موارد موردنیاز خانوارها را از شهر خریداری می‌کنند و تحویل می‌دهند.

مهمانی نداریم!

برگزاری مهمانی‌های شبانه به ویژه در شب‌های زمستانی به عنوان یکی از مهم‌ترین سنت‌های مردمان روستاهاست که در این شرایط کاملا تعطیل شده است.

برای جلوگیری از ترس و اضطراب مردم به عنوان یکی از آسیب‌های جدی که جامعه را در کنار ویروس کرونا تهیدید می‌کند نیز نکات لازم به مردم اطلاع‌رسانی شده است.

با توجه به اینکه روستای انجینه در صفری‌ترین نقطه مرزی کردستان است و دسترسی به شبکه‌های داخلی صدا و سیما میسر نیست تلاش کرده‌ایم مردم را از موضوع فرافکنی و غیرواقعی جلوه‌دادن مسائل در شبکه‌های ضدانقلاب و تبدیل آن به تهدید علیه نظام  آگاه کنیم.

این روحانی اهل سنت گفت: نظام و ملت ما ثابت کرده بحران‌ها را با توکل به خدا و بهره‌گیری از توان داخلی پشت سر می‌گذارد و قطعا امروز با توجه به عزم جهانی که در رابطه با پیچیدن نسخه برای شکست کرونا شکل گرفته این بلا نیز از سر بشر کنده می‌شود.

«مسافر نمی‌پذیریم»

پویش مردمی «سلامت زادگام» به اکثر روستاهای گردشگرپذیر منطقه هورامان کشیده شد و شوراهای اسلامی این روستاها و امامان جمعه آنها ضمن عذرخواهی از مسافران و گردشگران در اطلاعیه های جداگانه اعلام کردند از ورود آنها به این مناطق جلوگیری می‌کنند.

فرید ربانی، بخشدار اورامان اعلام کرده است، منطقه هورامان منطقه‌ای گردشگری، بکر با آب و هوایی سالم و طبیعی است که باتوجه به این شرایط هرساله از  اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور به ویژه از کشورهای شرق آسیا و چین که مرکز شیوع ویروس کرونا است به این منطقه سفر کرده اند اما امسال باتوجه به شرایط بحرانی از پذیرش مهمانان و گردشگران هم به جهت سلامتی خود آنها و هم سلامتی مردم منطقه معذور هستیم.

طبیعت بکر و سنت‌های زیبای ایام نوروزی در استان کردستان موجب شده این استان هرساله میزبان جمع زیادی از مسافرین در این ایام باشد موضوعی که نقش مهمی در رونق اقتصادی و اشتغال در این استان دارد.

مردم سایر روستاهای کردستان هم که هر ساله در این ایام خود را برای استقبال از مهمانان نوروزی مهیا می‌کنند، اما با توجه به شیوع بیماری کرونا و اهمیت خود قرطینه‌گی برای مقابله با این ویروس و قطع زنجیره انتقال آن با راه‌اندازی پویشی با عنوان «مسافر نمی‌پذیریم» از مردم عزیز کشور خواسته‌اند از مسافرت به روستای آنان خودداری کنند.

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول